Najpopularniejsze gry online

Gry internetowe stały się fenomenem świata z dostępem do Internetu. Kiedy w standardowym domu można było nieustannie korzystać z sieci, zaczęły pojawiać się produkcje, który biły wszelkie rekordy popularności. Standardowe gry jak gry hazardowe za darmo lub fabularne hity przeznaczone na konsole, lub komputery, zapewniały interesującą fabułę i bardzo wysoką jakość zabawy, ale MMO wyniosły to na jeszcze wyższy poziom. Możliwość interakcji z setkami, a nawet tysiącami innych użytkowników na jednym serwerze, sprawiła, że świat dosłownie oszalał.

Poniżej zostaną zaprezentowane produkcje, które miały szczególny wpływ na scenę gier wideo. Tytuły te ewoluowały i klasyczna rozgrywka opierająca się na mechanice MMORPG z czasem odeszły na drugi plan, czekając na propozycję, która przywróci im swoje pierwotne miejsce.

Tibia – fenomen kafejek internetowych

Tworząc listę z najpopularniejszymi grami internetowymi, nie sposób nie wspomnieć o fenomenie Tibii. Gra 2D, która nawet 20 lat temu odznaczała się specyficzną, nieco archaiczną grafiką i mechaniką rozgrywki, podbiła serca młodych Polaków. Oryginalna forma zabawy, ogromne możliwości i emocjonująca rozgrywka – tego Tibii nie można odebrać. Fani do dzisiaj wspominają swoje wyprawy na potężne bestie oraz ucieczki przed innymi, żądnymi krwi graczami i potworami, które można było spotkać na rozległym kontynencie.

W tej grze było coś, co sprawiało, że nawet kilkadziesiąt godzin spędzonych na wbijaniu kolejnych poziomów, nie nudziło. Tibię albo się kocha, albo nienawidzi. Polska jest podzielona. Jeśli jednak weźmie się pod uwagę recenzje osób, które rzeczywiście poświęciły czas i poznały tę grę, to trudno doszukać się kogoś, kto wyraziłby złą opinię to tej kultowej produkcji. Wszystkie negatywne oceny pochodzą od graczy, którym się nie powiodło. Tibia niestety należy do gier, które mają bardzo trudne środowisko (śmierć oznacza utratę poziomu, plecaka i części ekwipunku). Wskutek tego niezadowoleni gracze rezygnują już na samym początku i budują ogólną niechęć wobec tej gry.

World of Warcraft

Kiedy w 2004 roku miała miejsce premiera gry World of Warcraft, wszyscy zgodnie stwierdzili, że nadeszła nowa era. Era gier MMORPG, która przyćmi wszystko, co do tej pory stworzono. Gra cieszyła się tak dużą popularnością, że Blizzard Entertainment (wydawca i producent) miał ogromne problemy z otwieraniem nowych serwerów, które miały pomieścić wszystkich ludzi, którzy chcieli wypróbować ten hit.

Gra została zrealizowana z niespotykanym jak dotąd rozmachem. Genialnie wykreowany świat, który rozwijał wszystko, czego gracze dowiedzieli się z poprzednich gier strategicznych dziejących się w świecie Warcrafta. Wszystko zostało dopracowane ze znanym Blizzardowskim kunsztem, dzięki czemu powstał tytuł, który wywołał prawdopodobnie największe „trzęsienie ziemi” w historii gier wideo.

Produkcja jest płatna – trzeba opłacać comiesięczny abonament. Zakładając, że w szczytowym momencie popularności w WOWa grało kilkadziesiąt milionów ludzi, łatwo można się domyślić, jakie przychody Blizzard czerpał i nadal czerpie ze swojego jedynego MMORPG. Firma przyznała, że w ostatnim kwartale 2020 roku, World of Warcraft zanotował ponad 32 miliony różnych logowań. Te dane nie odzwierciedlają rzeczywistej liczby opłat abonamentowych, ale pokazują, że gra nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa i nadal ma sporo do zaoferowania fanom MMO.

League of Legends

Początków League of Legends należy doszukiwać się w „grze” DotA – modzie do Warcraft III: The Frozen Throne, który pozwalał graczom na walkę między sobą na jednej mapie. Rozgrywka zawsze polegała na tym samym, a jedyne zmiany, jakich się doświadczało, to zwiększanie umiejętności rozgrywki użytkowników, a co za tym idzie – coraz to wymyślniejsze sposoby przechytrzenia przeciwnika.

Riot Games – producent LoLa nie ma nic wspólnego z Blizzardem. To na początku niewielkie studio, które chciało wykorzystać tę formułę i rozwinąć ją zgodnie ze swoimi pomysłami. Dzięki temu w 2009 roku miała miejsce niewielka, ale jak się później okazało – jedna z najważniejszych premier XXI wieku.

Gra szybko zaczęła zyskiwać na popularności i dzięki doskonale opracowanej rozgrywce, oryginalnym, zbalansowanym bohaterom stała się prawdziwym hitem. W 2014 roku (jednym z najlepszych dla gry), Riot Games pochwalił się, że ma aż 67 milionów aktywnych graczy. Gra ma całkowicie inny profil biznesowy. Jest darmowa, z dobrowolnymi mikropłatnościami, które nie mają wpływu na rozgrywkę. Dzięki temu początkowo niewielkie studio stało się prawdziwym gigantem branży i zostało wykupione przez chińskiego molocha – Tencent. Firma ta zajmuje się praktycznie wszystkim związanym z rynkiem gier:

  • grami mobilnymi,
  • standardowymi,
  • internetowymi.

Brakuje chyba tylko tego, żeby za sprawą Tencentu zaczęły pojawiać się darmowe gry jednoręki bandyta. Obecnie League of Legends może także pochwalić się ogromną liczbą graczy, ale tendencja jest podobna jak w przypadku WoWa – wszystko stabilnie stoi na jednym poziomie.

Fortnite

Dzieło firmy Epic Games jest bardzo ciekawym zjawiskiem. Gra pierwotnie miała zapewniać całkowicie inną rozgrywkę, co można zaobserwować na trailerze z 2011 roku. Następnie nastąpiła kilkuletnia cisza, a kiedy zbliżała się data premiery, na topie były zabawy typu Battle Royale. Produkcje te polegały na wrzuceniu około setki graczy na wielką mapę, wypełnioną różnymi atrakcjami, gdzie mieli oni walczyć ze sobą do ostatniego żywego bohatera. Twórcy wpadli na genialny pomysł szybkiego przemodelowania rozgrywki i dostosowanie jej do swojej produkcji. Standardowa wersja Fortnite także ujrzała światło dzienne, ale została całkowicie przyćmiona przez wersję Battle Royale z 2017 roku.

Kolorowa, przyjemna dla oka zabawa idealnie dopasowała się do różnych kategorii wiekowych, dzięki czemu stała się łakomym kąskiem dla dzieci, młodzieży i starszych graczy. W 2019 roku pochwalono się, że w Fortnite gra już 250 000 000 ludzi. Ten tytuł ma podobny model biznesowy do League of Legends i generuje rocznie po kilka miliardów przychodu. Dzięki temu Epic Games otworzyło swój własny sklep z grami i rzuciło rękawicę w stronę dotychczasowego monopolisty – Steama.

Obecnie sytuacja na rynku gier Battle Royale już się ustabilizowała, a Fortnite nadal cieszy się ogromną popularnością. Dzięki temu Epic Games może inwestować ogromne pieniądze w swój sklep z grami i dostarczać fanom gier cotygodniowe darmowe hity, dzięki którym buduje się stała baza użytkowników, która w przyszłości przejmie pałeczkę zarabiania pieniędzy dla Epic Games po grze Fortnite.

Nowy fenomen pojawia się co kilka lat, a od premiery tego hitu minęło już dobre kilka lat. To znaczy, że w najbliższym czasie można liczyć na kolejny spektakularny sukces na rynku gier wideo.

5 / 5. Ocen: 1

Legalni bukmacherzy online

Back to top button